Vetelin kirkon alttaritaulu

Johan Backman ( 1 7 0 6 - 1 7 6 8) oli Alavetelin Bastin kylästä kotoisin oleva kirkkomaalari. Oman kirkkomme lisäksi hänen töitään on Kruunupyyn, Jalasjärven, Saarijärven, Alavetelin, Alavuden,

Keuruun, Lohtajan ja Kaarlelan kirkoissa joko alttaritauluina, maalauksina tai koristeluna. Niiden arvoa kuvaa se, että kirkon korjauksen yhteydessä Museovirasto pyysi tutkimaan kirkon arvokkaimman esineen, alttaritaulun, saamista turvaan tulipalon sattuessa. Rakenteensa takia se ei ollut mahdollista.

Ote Ylivetelin kappelin pappien päiväkirjasta 7.7.1751: ”Tehtiin maalarimestari Backmanin kanssa sopimus alttaritaulun maalaamisesta sekä uusien ikkunoiden pielien ja sakariston oven sivelemisestä maalilla. Hän lupasi panna parastaan ja hänelle luvattiin maksaa työn valmistuttua kolmesataa kuparitalaria, jotka maksetaan kirkon varoista. ”

Alttaritaulun alaosassa on kuvattuna Jeesuksen viimeinen ateria opetuslastensa kanssa kiirastorstai-iltana. Kaksi opetuslasta erottuu selvästi. Edessä oikealla on Juudas Iskariot, joka kavalsi Jeesuksen ”sinä yönä”. Kädessään hänellä on rahapussi, joka tuo katsojalle mieleen Johanneksen evankeliumin sanat: ”Hän oli varas ja rahakukkaron hoitajana otti itselleen mitä siihen oli pantu.” (Joh. l2:6) Lähinnä Jeesusta on opetuslapsi Johannes, joka nojaa Jeesukseen. Hänestä mainitsee evankelista: ”Ja eräs hänen opetuslapsistaan, se, jota Jeesus rakasti, lepäsi aterioitaessa Jeesuksen syliä vasten.” (Joh. 13:23) Muut opetuslapset istuvat tuoleillaan Jeesuksen molemmilla puolilla. Hänen päänsä ympärillä on valokehä. Kuvan alla on sanat: Se tehkäätte minun muistokseni. (1.Cor. 1 1:24.25.)

Ehtoolliskuvan yläpuolella kulkee vaalea nauha, jota pitävät pienet enkelit. Nauhassa on sanat vanhalla ruotsin kielellä: Gudi Ware Tack, som Oss Segren gifwit hafwer Genom wår Heria JEsum Christum. l.Cor. 15:57. ”Kiitos olkoon Jumalan, joka antaa meille voiton meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta”. Tämä valtava Jumalan sanan lupaus on ikään kuin perustana yläpuolella olevalle kuvalle. Kuoleman voittajana Jeesus nousee haudasta ylös kädessään pitkävartinen risti, jossa liehuu voitonviiri, sekin ristillä merkitty. Jeesusta ympäröivä kirkas tulenvärinen hohde kiinnittää heti katsojan huomion. Roomalaiset vartiosotilaat, joita on neljä, yksi vasemmalla puolella kädet ylhäällä ja kolme oikealla puolella kauhistunein ilmein käsissään teräväpäiset pistimet, eivät voi estää kuolleista nousevaa Jeesusta. Vasemmalla ylhäällä häämöttää Jerusalemin kaupunki ja Golgatan tyhjät ristít.

Ylimmässä osassa on vaikuttavaa symboliikkaa, osittain tulkinnan varaista. Kaksi Raamatun keskeistä henkilöä on kuvattu seisomassa, vasemmalla Mooses laintaulut käsissään ja oikealla luultavasti joku apostoleista. Hänellä on kädessään kirja, jossa lukee vanhalla ruotsin kielellä: Bättrer Eder, Och Troor Ewangelio, ”tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi.” (Mark. 1:15) Taulussa ylimpänä on kaksi enkeliä soittamassa torveaan. Vasemmanpuoleinen enkeli puhaltaa Moosekseen päin. Voisi ajatella, että se on ”lain torvi”, joka ilmoittaa Jumalan sanan totuuden, kun taas oikealla oleva enkeli soittaa ”evankeliumin torvea”, joka kuuluttaa Jumalan armon sanomaa. On tietysti muitakin tulkintamahdollisuuksia.

Keskellä ylhäällä on soikeanmuotoisessa, kullanvärisessä kehyksessä hepreankieliset kirjaimet, jotka luetaan oikealta vasemmalle. On sanottu, että tämä kirjainyhdistelmä, JHWH, on ”pyhin koko universumissa”, koska niistä muodostuu Jumalan pyhä nimi, JAHVE, HERRA. Hän on kaikkivaltias Kuningas, jota alttaritaulun ylimpänä oleva kruunu kuvaa. Kullanvärinen köynnös ympäröi tätä sanomaltaan vaikuttavaa alttaritaulua, jonka edessä henkilökohtaisesti koen olevani Pyhän Jumalan katseen alla mielessäni Psalmin sanat: ”Herran silmä valvoo”.

HANNA-LEENA LEHTOLA