Diakoniapiiri

Pulkkisen ja Haukilahden diakoniapiiri kokoontuu Pulkkisen ja Haukilahden nuorisoseuran talolla kerran kuukaudessa keskiviikkona klo 12 talvikauden ajan. Tarkemmat kokoontumisajankohdat ja paikat selviää kirkollisista ilmoituksista.

Diakoniapiirissä laulamme virsiä, hiljennymme rukoukseen, keskustelemme aiheesta ja aiheen vierestä.  Tärkeää on toinen toisemme tapaaminen, kohtaaminen ja kuulumisten vaihtaminen, mikä onnistuu vaikka kahvipöydässä. Vapaaehtoinen kahviraha käytetään mm. diakoniatyön joulumuistamisiin tukea tarvitseville.

Kehitysvammaistyö

Kevakerho

kokoontuu Jokekodilla kerran kuukaudessa tiistaisin klo 15 - 16 talvikauden ajan. Tarkemmat tiedot löydät kirkollisista ilmoituksista. Hartauden jälkeen askarrellaan, jutellaan, leikitään, pelaillaan tai laulellaan vaihtelevasti eri kerroilla.

Leiripäivä

Kesän odotettu päivä on leiripäivä, joka järjestetään yhteistyössä Halsua-Kaustinen-Vetelin Kehitysvammaisten Tukiyhdistyksen, Keski-Pohjanmaan omaishoitajayhdistyksen sekä Halsuan ja Kaustisen-Ullavan seurakuntien kanssa. Seuraava leiripäivä on tulossa 25.8. Seuraa ilmoittelua kirkollisista ilmoituksista.

Kirkkopyhä

Kerran vuodessa matkaamme Kokkolan rovastikunnan kehitysvammaisten kirkkopyhään vaihdellen rovastikunnan eri seurakunnissa. Kirkkopyhässä on mukava kohdata lähialueen ystäviä ja tuttavia hyvän sanoman äärellä. Tämän vuoden kirkkopäivään matkaamme Lohtajalle 28.4.

Kehitysvammaistyön pappi

Marja-Liisa Latvatalo (Lissu-pappi) toimii kehitysvammatyön pastorin virassa. Lissu-papin toimialueena on Kokkolan rovastikunnan lisäksi Isonkyrön- ja Järvi-Pohjanmaan rovastikunnat.

Lissu-papin tavoitat numerosta 0400 167509 tai sähköpostitse marja-liisa.latvatalo@evl.fi

Jos haluat tietää alueemme seurakuntien yhteisen kehitysvammaistyön asioista, voit seurata tiedottamista Facebookissa. Siellä on sivusto "Kehitysvammaistyön papit Etelä- ja Keski-Pohjanmaalla ja Pohjanmaalla. Siellä mm. julkaistaan videohartauksia.

Hartauksia ja jumalanpalveluksia näkyy Kirkon Selko YouTubessa. Niitä on toteutettu ja kuvattu eri puolilla Suomea.

Tiistain taukotupa

Tiistain taukotupa Mäntyristillä kokoontuu kerran kuukaudessa tiistaisin klo 13. Tarkemmat kokoontumisajankohdat selviää kirkollisista ilmoituksista.

Tiistain taukotupa on kohtaamispaikka. Kokoonnumme noin puolintoista tuntia kerrallaan.  Kahvittelemme rauhassa kuulumisia vaihdellen. Keskustelemme aiheesta ja aiheen vierestä, välillä visailemme ja kisailemme. Joka kokoontumisella myös hiljennymme hartauteen. Seurakunnan puolesta mukana vaihtelevat Jaana Niininen ja Susanna Heikkilä.

Tapahtumat, leiripäivät ja retket

Erilaisista tapahtumista ja leiripäivistät tiedotetaan kirkollisissa ilmoituksissa. Osa virkistys- ja leiripäivistä toteutetaan yhdessä Perhonjokilaakson seurakuntien ja rovastikunnan seurakuntien kanssa yhdessä.

Mielen virkistyspäivä

järjestetään syksyisin yhdessä Perhonjokilaakson seurakuntien kanssa kiertäen kiertäen eri seurakuntien alueella. Päivään kutsutaan mukaan erityisesti mielenterveyskuntoutujia. Vuoden 2024 virkistyspäivää vietetään Vetelissä Aittaniemessä keskiviikkona 22.5. ulkoilun, yhdessäolon ja hartauden merkeissä.

Omaishoitajien kirkkopyhä

Perhonjokilaakson seurakunnat järjestävät omaishoitajien kirkkopyhän vuosittain yhdessä Keski-Pohjanmaan omaishoitajien kanssa. Omaishoitajia kutsutaan kirkkopyhään Kaustiselle sunnuntaina 17.11.

Kirkkopäivä kuuroille, näkövammaisille ja äänilehden lukijoille

Kirkkopäivää vietetään vuosittain, usein kesän korvalla toukokuussa, suvivirren aikaan.  Päivä on yhteinen Kokkolan rovastikunnan alueella.

Tänä vuonna kokoonnumme Halsualle 24.5.

Vapaaehtoistyö

Diakoniatyön suunnittelussa kuin toteutuksessakin vapaahtoiset seurakuntalaiset ovat tärkeällä paikalla.

Työhön osallistuu diakoniatyön johtokunta, kylien piirijohtokunnat ja joukko muita vapaaehtoisia. Diakoniatyössä vapaaehtoisia tarvitaan avustajina erilaisissa tapahtumissa, emännän apuna keittiössä, yhteisvastuukerääjinä, musiikkitehtävissä jne. Yhteistyössä SPR:n ja Eläkeliiton kanssa vapaaehtoiset toimivat "laitosystävinä" vieraillen Harjukodin senioriasumisen puolella keskimäärin kerran kuukaudessa.

Ota rohkeasti yhteyttä diakoniatyöntekijään,  niin mietitään yhdessä sinulle mielekäs tapa toimia ja olla apuna seurakunnan toiminnassa.

"Kantakaa toistenne kuormia, niin te toteutatte Kristuksen lain." Gal. 6:2