Haudanhoito

Hautaa hoitaa omainen, seurakunta tai joku muu Kirkkolain määräysten mukaisesti. Haudan hoidosta vastaa hautaoikeuden haltija.

Hautausmaa on nurmetettu. Seurakunta kunnostaa ja hoitaa kaikki nurmetetut hautapinnat siellä, missä koneellinen hoito on mahdollista. Muualta hautapaikan haltija huolehtii siistimisen.

Hautaamattomat alueet hoidetaan seurakunnan puolesta.

Haudanhoitosopimus

Omaiset voivat sopia haudan hoitamisesta seurakunnan kanssa. Hoitosopimuksesta tulee sopia seurakunnan taloustoimistossa 10.4. mennessä vuosittain (seuraavalle kesälle).

Hoitosopimuksia tehdään vain vuodeksi kerrallaan; kesähoitosopimus ja siihen liitettynä haluttaessa talvihoitosopimus(kanerva/calluna ja havutus).

Seuraavan kesän hoitotarjous lähetetään edellisen kesän maksetun haudan hoidon perusteella. Haudan hoito jatkuu automaattisesti siis, jos hoitotarjouslasku maksetaan eräpäivään mennessä. Hoidon sisältöä voi halutessaan muuttaa, ottamalla yhteyttä taloustoimistoon 10.4. mennessä vuosittain.

Kirkkoneuvosto on kokouksessaan 26.3.2024 vahvistanut alla olevat haudanhoito hinnat.

Kesä- ja talvihoidon hinta € / hautapaikka (hautakivi) ja hoitoon sisältyvät toimenpiteet.

- kesähoito kukalla 60 € ( sis. Begonian istutus, mullan lisäys tarvittaessa,

lannoitekastelu ja rikkakasvien poisto kukka-alueelta. )

- kasteluhoito 46 € ( sis. Lannoitekastelu ja rikkakasvien poisto kukka-alueelta )

- lisäkukka 8 € ( Begonia )

- reunakukka 2 € ( Hopealehti )

Kukat pyritään istuttamaan 10.6 alkaen, ottaen huomioon yöhallat , kuitenkin ennen juhannusta, hoitoaika päättyy elokuun loppuun.

Talvihoito , isutetaan syksyllä

- Calluna ja havutus 28 €

- lisäcalluna 8€

Talvihoito maksetaan kesähoidon yhteydessä

Hautakiven siirto 50 €

Hautakiven oikaisu

- Jos hautakivi ei ole suorassa, se on vaarallinen ja pitää oikaista joko

hautapaikan haltijan toimesta tai teettämällä se ulkopuolisella.

Tarvittaessa ota yhteys Hautakivipalvelu Haapasalo, Jussi Haapasalo p. 040-5708621

Hautapaikan muut hoitotyöt

- Halutessanne muita hoitotöitä tai istutuksia haudalle,

Ota yhteyttä Harmaakiven puutarha ky / Kaija Hakkarainen p. 040-5656940