HUOM! Vetelin kirkon lehteriurkujen kunnostus on valmis. Kysy tarkemmin kanttorilta!

Vetelin kirkossa on kahdet Kangasalan urkutehtaan rakentamat urut:

- lehterillä 27-äänikertaiset pneumaattiset urut vuodelta 1939

- kirkon etuosassa 11-äänikertaiset mekaaniset kuoriurut vuodelta 1979.

Lisätietoja Vetelin kirkon uruista löydät täältä: http://urut.polso.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä Vetelin urkujen kohdalta.

Vetelin kirkossa on myös kaksi Yamaha-merkkistä sähköpianoa sekä Kangasalan urkutehtaan tekemä Fazer-merkkinen harmooni. Harmooni ja vanhempi sähköpiano sijaitsevat lehterillä. Kirkon kuorissa, saarnatuolin alla on uudempi, valkoinen sähköpiano.

Vetelin kirkon pääurkujen kunnostusprojekti

Tue Vetelin kirkon pääurkujen kunnostusprojektia!

Voit lahjoittaa haluamasi summan tilille FI0855120020028387 tai ostaa nimikkopillin!

Urkumme ovat jo kauan vaatineet kunnostamista, ja nyt on tarkoitus laittaa soitin arvoiseensa kuntoon.Urut on rakennettu 1939, juuri ennen sotaa, ja ne kuuluvat vielä ns. hyvään vuosikertaan. Myöhemmin muotivirtausten muuttuessa näihinkin urkuihin asennettiin niihin kuulumattomia äänikertoja, ja sointia muutettiin myös pillejä muokkaamalla kirkkaamman kuuloiseksi. Soittimen korjaaminen on nyt tärkeää. Leutojen talvien ansiosta urkuja on voinut käyttää viime vuosina myös kevättalvella. Pieniä kiusallisia vikoja ilmenee koko ajan lisää, ja suuremmat viat estävät pahimmillaan soittamisen kokonaan. Meille 1939 hankittu kaunisääninen soitin päihittää laadullisesti monet nykyään rakennettavat urut, ja hyvin hoidettuna Vetelin kirkon pääurut kestävät vielä pitkään. Tehkäämme siis tulevillekin sukupolville mahdolliseksi päästä nauttimaan sen ihanasta soinnista!

Hinnasto:

Pieni pilli 30 €

Keskikokoinen pilli 65 €

Suuri pilli 100 €

Näkyvä julkisivupilli 500 €

Kokonainen äänikerta (pillirivi) 5000 €

Pillejä myydään kappaleittain, ja kokonaisen äänikerran voi myös halutessaan ostaa. Ostaminen tapahtuu siirtämällä hinnastossa mainittu summa tilille FI0855120020028387. Viestiksi merkintä esim. ¨suuri pilli¨. Mikäli haluat ostaa jonkun tietyn äänikerran pillin, ota yhteyttä Minna-kanttoriin, puh, 050 4455202 tai sähköposti minna.kalliokoski@evl.fi.

Tilille voi toki myös laittaa vapaasti määriteltävän summan, mikäi lahjoittaja ei halua nimeään julki. Pillin ostaneet saavat projektin päättyessä kunniakirjan ja halutessaan nimensä tukijoiden tauluun. KIITOS LAHJOITUKSESTASI! lämpimin terveisin Vetelin seurakunta / musiikkityö