Arjen ongelmat

Arjessa jaksamiseen ja selviytymiseen vaikuttavat monet eri asiat. Ongelmien kanssa ei pidä jäädä yksin. Usein jo pelkkä huolien jakaminen ja yhdessä pohtiminen selkiyttää tilannetta ja auttaa jaksamaan kappaleen matkaa eteenpäin.

Seurakunnassa kohdataan kaikenikäisiä, sekä perheitä että yksin eläviä. Työntekijät ovat valmiita kuuntelemaan ja auttamaan tai yhdessä pohtimaan mistä apua kannattaisi etsiä.

Taloudellinen avustaminen

Mikäli tulosi eivät riitä välttämättömiin menoihin, ota ensisijaisesti yhteys Kelaan, josta voit hakea toimeentulotukea. Seurakunnan taloudellinen tuki on pienimuotoista ja tarkoitettu akuuttiin hätätilanteeseen.

Olemme mukana ESR+ (Euroopan sosiaalirahasto+) hankkeessa.  Hankkeen kautta saamme aineellisen avun lahjakortteja jaettavaksi vähävaraisille.  Lahjakortin arvo on 40 € ja se on tarkoitettu elintarvikkeiden ja päivittäistavaroiden hankkimiseen. Kortteja on jaossa rajallisesti.

Seurakunnan apu voi olla myös neuvontaa taloudellisen tilanteen selvittämiseksi ja eteenpäin ohjausta avun piiriin.

Taloudellisesta avustamisesta voit kysyä lisää diakoniatyöntekijältä.

Jos huomaat, että olet itse tai läheisesi on riippuvainen päihteistä, hae rohkeasti apua omasta terveyskeskuksestasi tai seurakunnastasi.

Seurakuntien päihdetyöhön sisältyy sekä yksilötyötä että ryhmämuotoista toimintaa.

Päihteet ja riippuvuus

Kun läheisesi kärsii riippuvuudesta, voit ottaa yhteyttä terveyskeskukseen tai seurakuntasi pappiin tai diakoniatyöntekijään. He auttavat ja ohjaavat sinut eteenpäin.

Myös päihdeongelmaisen läheinen kaipaa apua

Rahahuolet voivat yllättää kenet tahansa! Diakoniatyössä sinut kohdataan, siis nähdään ja kuullaan, kiireettömästi ja kokonaisvaltaisesti. Ota rohkeasti yhteyttä. Oman seurakuntasi diakoniatyöntekijät auttavat sinua eteenpäin.

Arjen ongelmat

Talousongelmissa on hyvä ottaa aina ensin yhteyttä sosiaalitoimistoon tai talous- ja velkaneuvontaan. Seurakunnan diakoniasta saat myös apua. Seurakunnan diakoniatyöntekijä keskustelee luottamuksellisesti kanssasi raha- ja velkatilanteestasi.

Talousapua ja -neuvontaa

kolikoita